Mamo, Tato, już potrafię!

Ważną zasadą w trakcie gotowania z dziećmi jest dostosowanie stawianych wyzwań do umiejętności dziecka. Aby Maluch się nie zniecierpliwił, ale też nie nudził, a całość go rozwijała i dawała satysfakcję, warto dobrze przemyśleć zlecane mu zadania. Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie i należy się do niego dostosować. Tylko rodzic,  poprzez baczną obserwację, może ocenić jakie czynności są łatwe, a jakie mały kucharz już może trenować. Oto ogólna rozpiska umiejętności manualnych (i nie tylko), które dzieci (statystycznie) osiągają/powinny właśnie osiągać w konkretnym wieku:
3-4 latka

– przygotowanie składników i bezpiecznych przyborów kuchennych

– umycie warzyw i owoców (dużych i bez zakamarków; ))

– darcie (np. sałaty)

– potrząsanie

– ugniatanie

– skrobanie

– przelewanie

– wycinanie ciastek wykrawaczką (najlepiej jeszcze na typ etapie tępą)

– smarowanie (np. chleba masłem, ciastek białkiem)

– mieszanie (łyżką i rączkami)

– wałkowanie

– wycieranie blatu

5-7 lat

– odmierzanie i ważenie składników

– obieranie ugotowanego jajka

– czytanie na głos przepisu (albo na początku samych składników)

– łuskanie

– krojenie bezpiecznym, plastikowym nożem

8-9 lat

– używanie miksera (pod kontrolą dorosłego)

– proponowanie autorskich modyfikacji do przepisu

– oddzielanie białka od żółtka

– ścieranie sera

– otwieranie puszki

– krojenie zwykłym nożem

– używanie obieraczki do warzyw

– ścieranie na tarce

– mieszanie w garnku

10 lat i więcej

– samodzielne gotowanie z coraz mniejszym udziałem dorosłego, aż do całkowitego mistrzostwa; )