Mamo, Tato, już potrafię!
Ważną zasadą w trakcie gotowania z dziećmi jest dostosowanie stawianych wyzwań do umiejętności dziecka. Aby Maluch się nie zniecierpliwił, ale też nie nudził, a całość go rozwijała i dawała satysfakcję, warto dobrze przemyśleć zlecane mu zadania. Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie i należy się do niego dostosować. Tylko rodzic, poprzez baczną obserwację, może ocenić jakie czynności są łatwe, a jakie mały kucharz już może trenować. Oto ogólna rozpiska umiejętności manualnych (i nie tylko), które dzieci (statystycznie) osiągają/powinny właśnie osiągać w konkretnym wieku:
3-4 latka
– przygotowanie składników i bezpiecznych przyborów kuchennych
– umycie warzyw i owoców (dużych i bez zakamarków; ))
– darcie (np. sałaty)
– potrząsanie
– ugniatanie
– skrobanie
– przelewanie
– wycinanie ciastek wykrawaczką (najlepiej jeszcze na typ etapie tępą)
– smarowanie (np. chleba masłem, ciastek białkiem)
– mieszanie (łyżką i rączkami)
– wałkowanie
– wycieranie blatu
5-7 lat
– odmierzanie i ważenie składników
– obieranie ugotowanego jajka
– czytanie na głos przepisu (albo na początku samych składników)
– łuskanie
– krojenie bezpiecznym, plastikowym nożem
8-9 lat
– używanie miksera (pod kontrolą dorosłego)
– proponowanie autorskich modyfikacji do przepisu
– oddzielanie białka od żółtka
– ścieranie sera
– otwieranie puszki
– krojenie zwykłym nożem
– używanie obieraczki do warzyw
– ścieranie na tarce
– mieszanie w garnku
10 lat i więcej
– samodzielne gotowanie z coraz mniejszym udziałem dorosłego, aż do całkowitego mistrzostwa; )