Nauczyć dziecko zdrowo jeść cz.1 „Piramida”

Jednym z ważnych zadań każdego rodzica jest dbanie o zdrowie pociechy. Podstawą zdrowego rozwoju, obok aktywności fizycznej, jest dieta. Do pewnego momentu to dorośli decydują o tym, co i kiedy dziecko je. Z wiekiem jednak pociechy coraz więcej czasu spędzają poza domem, aż w końcu zupełnie się usamodzielniają. Jak mieć pewność, że dorosłe dziecko będąc „na własnym garnuszku” lub poza naszą kontrolą, będzie przestrzegać zasad zdrowego odżywiania?

Podstawą jest oczywiście odpowiednie wychowanie od maleńkości. Pamiętajmy o tym, żeby nie tylko dzieci dobrze karmić, ale również własną dietą dawać im przykład. Bardzo pomocne będzie angażowanie dziecka we wspólne gotowanie i nauka odżywiania w praktyce. Kluczowe jest zachęcanie do przygotowywania domowych posiłków z wartościowych produktów,stawianych  w opozycji do sztucznych i przetworzonych gotowych potraw ze sklepów lub fast foodów.

Nie zawsze jednak truizmy typu „jedz to, bo jest zdrowe” wystarczą. Jak podeprzeć się wiedzą merytoryczną tak, aby dziecka nie zanudzić i zachęcić do zgłębiania wiedzy na temat zdrowego żywienia? Najlepiej rozpocząć od wykorzystania pamięci wzrokowej dzieci i wizualizacji tego, o czym opowiadamy. Najciekawszym sposobem, który przemawia dzieciom do wyobraźni i pozwala zrozumieć podstawy zdrowego żywienia jest przedstawienie tzw. piramidy żywienia.


Rozmawiajcie z dzieckiem o zdrowej diecie, kiedy wybieracie potrawę na obiad lub robicie zakupy.  Podzielcie  poszczególne produkty wg kategorii pokarmów, które występują w piramidzie. Zaznajomcie pociechę z terminami „nabiał”, „pieczywo i produkty ziarniste”. Wytłumaczcie co kryje się pod pojęciem „tłuszcze” i jakie znacie ich rodzaje. Które są korzystne dla naszego organizmu, a których lepiej unikać? Co to jest białko i co mu zawdzięczamy? Dlaczego dzięki węglowodanom łatwiej się uczymy? Przeczytajcie jakie ważne składniki odżywcze dają nam konkretne produkty i w jakich ilościach powinniśmy je spożywać?

Dla młodszych dzieci wydrukujcie piramidę żywienia do pokolorowania (do pobrania tutaj: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28507916/Piramida%20%C5%BCywienia%20do%20pokolorowania%20od%20Smoby.jpg).

nutrition graphic design. Vector illustration.

Następnym razem wytnijcie duży trójkąt z kartonu A3. Wykorzystując stare gazety, poszukajcie i wytnijcie zdjęcia różnych produktów spożywczych. Podzielcie piramidę na części, zgodnie ze wzorem, i przyklejcie w odpowiednie miejsca obrazki. Ciekawym pomysłem jest również wyjęcie jedzenia z lodówki i ustawienie go na stole tak, aby powstała piramida zdrowia. Zastanówcie się czy potrawy, które gotujecie i spożywacie w ciągu dnia, są zgodne z ułożonym schematem.

 

Cdn.